ING: Hoeveel ben jij waard?

Ik ging zitten in de bibliotheek en zette net mijn ‘studeermuziek’ aan, toen ik werd lastig gevallen met reclame voor een televisieprogramma. Het gevolg was een  tsunami aan woorden en pijn in m’n vingers.

hoeveel-ben-je-waard

Hoeveel ben je waard?’ Een nieuw televisieprogramma op SBS 6. Ditmaal zit Prem niet in de jury. Die heeft zijn koffers moeten pakken, omdat het programma ‘geld maakt gelukkig’ op dezelfde zender niet het gewenste resultaat (lees: kijkcijfers) opleverde. Je zou denken dat SBS 6 daarvan geleerd heeft, maar blijkbaar is er genoeg geld om een tweede poging te wagen en oppervlakkige programma’s bij de Nederlandse kijker door de strot te duwen. Het nieuwe programma is een treurig bewijs dat waarde in onze samenleving gemeten wordt in geld en cijfertjes. Je zou ook kunnen kijken naar hoe iemand zich in een samenleving gedraagt of in welke vorm hij waarde aan de maatschappij toevoegt. Maarja, dat is moeilijk te meten, dus telt het niet. En het moet allemaal wel een beetje meetbaar blijven, natuurlijk. Het mooiste zou nog zijn als het in een computer is in te voeren en er dan zo’n mooi grafiekje uit komt rollen, die precies het gewenste resultaat geeft. De grootste ironie van dit alles is echter dat de ING Bank de grote sponsor en promotor is van deze soap. ING vindt het naar eigen zeggen belangrijk om mensen goed te leren omgaan met geld en te zorgen dat er een positieve balans is tussen de inkomsten en uitgaven. Oh lord, wat geestig. De bank met het vertrouwde oranje kleurtje heeft transparantie niet eens in haar woordenboek staan, leunt zoals iedereen weet op staatsteun en is dus afhankelijk van de Nederlandse belastingbetaler, aan wie ze zo graag de les leest. Ik denk dat het de hoogste tijd is om de rollen om te draaien en een programma te maken over wat de ING Bank nou eigenlijk waard is. En wat ze als commercieel bedrijf nu eigenlijk concreet toevoegt aan de samenleving. Want niet alleen in de cijfers staat de ING ongetwijfeld hartstikke rood, ook de kleur op de ranglijst van de eerlijke bankwijzer is zo rood als bloed: op de thema’s ‘belasting & corruptie’, ‘klimaatverandering’, ‘bonussen’, ‘gezondheid’ en ‘dierenwelzijn’ scoort de bank een dikke onvoldoende. Om over de score per sector nog maar te zwijgen: de enige ruime voldoende wordt behaald in de sector van ‘olie & gas’. Van alle financiële instellingen, die opgenomen zijn in de eerlijke bankwijzer, staat ze na Aegon bovenaan als het gaat om investeringen in wapens. Is dat de toegevoegde waarde van de ING? Beste bestuursleden van de ING, ik heb een tip. Begin eens met de klant niet als melkkoe, maar als burger te zien. Geef bijvoorbeeld nou eens volledige transparantie in je geldstromen en licht burgers duidelijk in waar hun geld naartoe gaat. Als de burger die transparantie namelijk krijgt, kun je haar ook op eigen verantwoordelijkheid aanspreken, zoals onze premier in zijn participatiesamenleving dat ook altijd zo graag doet. Er is weinig waar ik een groter voorstander van ben dan een beroep te doen op persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid, maar wel in een beetje eerlijke en transparante samenleving graag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *